Nieuw artikel: Bore-out: A Challenge for Unchallenged Gifted (young) Adults Ellen D. Fiedler & Noks Nauta

Op de website van SENG (Supporting the Emotional Needs of the Gifted) is recent een artikel over Bore-out gepubliceerd dat geschreven is door Noks Nauta en Ellen Fiedler.

Herkennen van verveling en er effectief mee omgaan is een belangrijke uitdaging voor veel hoogbegaafden. Te veel hoogbegaafden zitten in niet-stimulerende situaties. Ze hebben het gevoel dat de tijd nauwelijks voorbij gaat en dat hun dagelijks leven geen doel heeft. De honger naar intellectuele uitdaging, die zo kenmerkend is voor hoogbegaafden, maakt hen bijzonder kwetsbaar voor verveling op de werkvloer. Maar verveling en bore-out beginnen al veel eerder in het leven. Het herkennen van dit gevoel en het effectief ermee leren omgaan is essentieel voor het welzijn van hoogbegaafden op alle leeftijden.

Als hoogbegaafde kinderen naar school gaan, raken ze vaak snel teleurgesteld, omdat ze er veel meer van hadden verwacht. Door ineffectieve coping verdwijnt de motivatie om te leren, ze gaan soms dingen doen waarvan ze weten dat het niet mag, ze kunnen agressief gedrag vertonen of krijgen psychische problemen: depressieve gevoelens of middelenverslaving (als een escape).

Wanneer hoogbegaafde volwassenen voor het eerst op een werkplek komen of wanneer ze van baan veranderen, worden ze vaak geconfronteerd met werkinhoud die ze al kennen en een tempo dat voor hen te langzaam is. Verveling kan de hoogbegaafde volwassenen op het werk treffen, maar ook thuis, in het hoger onderwijs en zelfs in sociale situaties. Wanneer ze dag na dag zonder voldoende uitdaging door het leven gaan, gaan hoogbegaafde volwassenen zich vervelen. We herkennen het ook bij hoogbegaafde senioren. Bore-out is een aandoening die pas sinds kort wordt begrepen en het kan de keerzijde van burn-out zijn, een bekend gevolg van de voortdurende (werk)druk en dat er te veel tegelijk gaande is in hun leven.

In dit artikel gebruiken we de ervaringen van hoogbegaafde (jong)volwassenen om te laten zien hoe belangrijk het is dat er zo vroeg mogelijk in het leven al aandacht is voor verveling bij hoogbegaafde kinderen.

Lees het artikel hier