Column #80 Noks Nauta | Leren van conflicten?

Een nieuwe column van Noks Nauta.

Leren van conflicten?

Enkele weken geleden gaven Ido van der Waal (mediator en denkregisseur) en ik samen een workshop over conflicten van hoogbegaafden van alle leeftijden. Dat doen we vaker. We doen dan ook vaak voor, hoe je een conflict maakt. Eén van onze boodschappen is dat je van je conflicten kunt leren. Tot onze verrassing kwam deze keer als vraag uit de zaal: “Maar wat kan ik er dan van leren?”

Daar stonden we dan met onze mond vol tanden. Nu, met wat meer afstand, kan ik hierop reageren. Leren gaat namelijk niet op bestelling. Leren doe je omdat je inzichten krijgt. Inzichten krijg je door je eigen leerproces, niet omdat iemand jou vertelt wat je moet leren.

Reflectie op een gebeurd conflict en jouw eigen aandeel daarin, daar gaat het om, denk ik nu. Misschien is reflecteren wel een beter woord dan ‘leren’. Bij ‘leren’ denken we vaak nog teveel aan school en aan rijtjes, en we worden soms misselijk van alle moeite die ons dat kostte. Hoewel er natuurlijk ook hoogbegaafden zijn dat die wel heel goed kunnen en het ook leuk vinden. Zouden hoogbegaafde leerlingen, die jong leren reflecteren, later minder escalatie van hun conflicten hebben?  

Van der Waal, I. & Nauta, N. (2017). Hoe kan ik leren van mijn conflicten en gebruik ik ze positief? Hoofdstuk 7 in: Nauta, N. & Van de Ven, R.  (red.) (2017). Hoogbegaafde volwassenen. Zet je gaven intelligent en positief in. Delft/ Utrecht: IHBV/ Big Business Publishers. Hoogbegaafde volwassenen. Zet je gaven intelligent en positief in. – IHBV